5 ontwikkelingen op drukwerkgebied
Vanuit onze ruime ervaring op het gebied van drukken en printen, signaleren wij diverse ontwikkelingen in de markt. Op basis hiervan kunnen wij een aantal voorspellingen doen over hoe de drukwerkmarkt zich in de toekomst zal ontwikkelen.
Dit artikel is bedoeld als aanzet, wij nodigen andere professionals van harte uit om zelf ook hun inzichten hierover te delen!
Over één ding kunnen we het waarschijnlijk snel eens zijn: ondanks de digitalisering van onze samenleving bestaat er nog steeds een grote behoefte aan gedrukte en geprinte materialen. Door nieuwe technieken, neemt het aantal toepassingen alleen maar toe.
-
Innovatie > verdwijnen van traditioneel drukwerk
Door de steeds verdergaande digitalisering van de samenleving veranderen de behoeftes van afnemers. Dit brengt een heleboel kansen met zich mee, door nieuwe toepassingen, waarover meer bij punt 2.
Aan de andere kant zorgt deze ontwikkeling er ook voor dat bepaalde traditionele drukwerkproducten langzaamaan zullen verdwijnen. Denk bijvoorbeeld aan een gedrukte krant, of formulieren en briefpapier. Deze zullen steeds meer vervangen gaan worden door digitale toepassingen. Drukwerkprofessionals zullen in moeten spelen op deze ontwikkeling.
-
Technisch > overgang naar digital printing
De digitale printers, drukpersen en configuraties worden steeds beter: sneller, grotere formaten, meer kleuren, meer verschillende substraten en meer digitaal (qua afwerking en aansturing.) Uiteindelijk zal de productie steeds meer verschuiven naar digitaal.
Enkele voordelen op een rijtje:
- On demand, dus korte levertijden.
- End to end digitale productie: digitaal bestellen via een portal (zie punt 3), digitaal drukken, snijden en afwerken, en ook de logistiek is digitaal te volgen tot en met het afleveradres.
- Voordelig voor kleine oplages.
- Meer variabele producties mogelijk, waardoor volledige personalisatie en diversificatie mogelijk zijn.
- Proeven en samples zijn eenvoudig en goedkoop te maken.
- Proef en product zijn identiek.
- Digitale systemen kunnen soms deels stand alone, zonder operator, producties maken. Een heel interessante ontwikkeling.
Wij signaleren een aantal ontwikkelingen in de markt, die direct gevolg zijn van de uitgebreide mogelijkheden van digitaal printen:
- Toename van het aantal gepersonaliseerde printproducten in kleine oplages, bijvoorbeeld op het gebied van signing (vlaggen, banners, big prints, give aways, etc.).
- Steeds verdere segementatie van verpakkingsdrukwerk. De trend op het gebied van productaanbod (zeker bij producten als food, cosmetica en huishoudelijke producten) is meer keuze. Gevolg hiervan voor het drukwerk is dat de oplages kleiner worden en het totale volume groter.
- Een andere trend op het gebied van verpakkingsdrukwerk is de beweging naar milieuvriendelijke verpakkingen. Op dit gebied biedt digitaal printen ook veel meer mogelijkheden.
Verder zie je in digitale printtechnieken volledig nieuwe markten ontstaan, zoals 3D-printing.
-
Automatisering > ontwikkeling van bestelportals
Door automatisering van het bestelproces wordt drukwerk tegenwoordig steeds vaker via bestelportals aangeboden. Dit biedt grote voordelen voor zowel klant als producent.
Deze ontwikkeling is ooit ingezet voor het online bestellen van flyers en inmiddels is er steeds meer drukwerk op deze manier bestelbaar. Bekende webportals zijn onder andere Probo, Simian, Vistaprint, Drukzo en Drukwerkmax. Deze aanbieders groeien fenomenaal doordat ze slim gebruik maken van beschikbare digitale mogelijkheden op het gebied van marketing, productie, betalingsverkeer en logistiek.
Als drukker kun je andere webportals bedienen met je drukwerkcapaciteit. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een webportal in te richten.
Naast de grote aanbieders van vele soorten drukwerk zijn er ook maatwerkportals voor specifieke producten. Denk hierbij aan fotoboeken, proefschriften, vlaggen en banners. Deze online toepassingen maken PDF-bestanden die via directe koppelingen in het printproces terechtkomen. Door de efficiëntie van dit systeem is on demand printwerk ook voor kleine ondernemers en retailers haalbaar geworden.
-
Apparatuur > opkomst van inkjet
De printtechniek verschuift steeds meer naar inkjet-printen. Inkjet is snel, er kan contactloos geprint worden en er zijn meerdere substraten en formaten mogelijk, zowel op rol als plano. Inkjet kan als multipass en singlepass worden uitgevoerd. Bij multipass beweegt de printkop van links naar rechts. Bij singlepass staat de print head stil en beweegt het substraat met hoge snelheid. Hierdoor kun je supersnel printen.
De kwaliteit van inkjet-printen neemt nog steeds toe. Zo kun je bijvoorbeeld met wit op bepaalde substraten printen met prachtig resultaat. Printen met meerdere kleuren dan de standaard CMYK geeft meer kleurbereik. Een extra lak met een speciale printkop maakt drukwerk onderscheidend.
Er zijn grofweg 2 inkjet-technieken. UV-inkjet voor alle substraten en buiten-toepassingen, en waterbased inkjet, wat je terugvindt bij de meer traditionele papiertoepassingen. Bepaalde delen van de drukwerkmarkt verschuiven naar deze productiewijze omdat de kwaliteit goed is en door bundeling van opdrachten de productiewijze efficiënt is. Het is voor een drukker vooral interessant om in een dergelijke printer te investeren als je veel kleinere drukwerk-opdrachten hebt. En zoals we bij punt 2 al noemden: de markt beweegt zich steeds meer in de richting van kleine oplages.
-
Organisatie > toename aantal intermediairs, schaalvergroting en samenwerkingen
Door alle technische ontwikkelingen verandert ook de manier waarop drukwerk georganiseerd wordt. Wij zien hierin drie verschuivingen: de toename van het aantal intermediairs, de schaalvergroting en de uitbreiding van de samenwerkingen.
-
Toename van het aantal intermediairs
De druk- en printmarkt kenmerkt zich door het relatief hoge aantal intermediairs. Er zijn zeker 100 grote spelers, zoals Arvato, Summits en Charterhouse, en daarnaast nog zeker 2.000 kleinere ondernemers. Hierbij zijn reclamebureaus, ontwerpers, grafisch specialisten en inkopers vertegenwoordigd. Een interessante ontwikkeling is de toename van het aantal intermediairs die zelf druk- en printbedrijven zijn.
Meer en meer willen klanten één aanspreekpunt om zaken mee te doen. Je kunt daar als totaal-leverancier op inspelen door gebruik te maken van collega-producenten.
Een andere bijzondere groep intermediairs zijn leveranciers van printers, zoals Xerox, Canon en Minolta.
-
Schaalvergroting
Schaalvoordelen in het druk- of printproces zijn bijvoorbeeld te behalen als één productiemiddel (printer of drukpers), bediend door één operator meer output genereert. Dit betekent investeren in machines die groter, breder of sneller kunnen drukken, en nog steeds door één persoon te bedienen zijn.
-
Uitbreiding van de samenwerkingen
De huidige druk- en printbedrijven zijn uiteraard allemaal samenwerkende bedrijven. Bepaalde onderdelen van het drukken/ printen of afwerken worden bij toeleveranciers ondergebracht. Vooral voor kleinere drukkerijen en printbedrijven is het van belang om goede samenwerkingspartners om zich heen te verzamelen.
De grote investeringen in bijvoorbeeld een 8-kleurendrukpers of een zeer hoogwaardige digitale drukpers zijn voor de middelgrote bedrijven nog haalbaar. Investeren in beide is maar voor enkele bedrijven een optie. Als je gebruik wilt maken van de kwaliteit en de mogelijkheden die dergelijke machines bieden, dan is samenwerken de beste keuze, zodat je je klant altijd kunt helpen met de beste druk- en printproducties. Hoe meer je samenwerkt, des te meer kennis je deelt, waardoor weer nieuwe mogelijkheden ontstaan. Alles kan in drukwerk en printing.
-
Dit stuk is bedoeld als een eerste aanzet, en het zal in de komende maanden worden aangevuld. Wilt u zelf iets toevoegen over ontwikkelingen in de druk- en printwereld? Wij zien uw reactie graag tegemoet op: ed@edcornelissen.nl.